Майстер-клас Луців Т.С. PDF Друк e-mail
Понеділок, 08 квітня 2013, 13:45

Normal 0 false false false RU X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Обычная таблица"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Arial","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}

У нашій школі у багатьох дітей спостерігаються емоційні розлади, порушена координація рухів. Сьогодні я вам розповім про вправи,ігри, спрямовані на розвиток емоційно-вольової,пізнавальної сфери,комунікативних здібностей.

Емоційна регуляція поведінки є провідною у молодшому шкільному віці,а соціальні емоції відіграють найважливішу роль у моральному вихованні та вихованні міжособистісних стосунків. Моральний розвиток та виховання дитини варто розпочинати з формування її емоційної сфери. Розуміння своїх емоцій та почуттів є важливою умовою в становленні особистості дитини.

Метою є створення позитивного настрою,психокорекція емоційних проявів(тривожності,агресивності ,конфліктності,імпульсивності);розвиток психічних процесів(уваги,мислення,пам’яті),виховання співчуття,формування вміння звільнитись від напруження;ефективна стимуляція всього психічного розвитку;соціальна адаптація з набуттям соціальних навичок і вміння вірити в свої сили. Діти навчаються у школі ,де переважно сидячий спосіб життя і можуть ділитися своїми емоціями лише на коротких перервах чи прогулянці. Такі вправи є фактором розрядки і вираження емоцій.

Завданням цих вправ,ігор є :

*створити позитивний настрій та атмосферу «безпеки» в групі однолітків;

*коригувати небажанні особистісні особливості поведінки,настрою;

*розвивати у дітей навички спілкування й розв’язання конфліктних ситуацій;

*формувати позитивні риси характеру;

*удосконалювати пам'ять ,мислення;

*розвивати стійкість і концентрацію уваги;

*підвищувати рівень контролю емоційного стану;

*навчати прийомів саморелаксації,зняття м’язового напруження.

Вправа «Давайте познайомимось»

Кожен учасник називає своє ім’я,розповідає щось про себе.

Вправа «Я вмію»

Кожна дитина намагається згадати якомога більше своїх умінь.

Гра «Встаньте всі ,хто…»

Вчитель говорить фразу-діти повинні встати.

Встаньте всі ,хто

*любить бігати;

*має молодшу сестру;

*любить солодощі,фрукти;

*має котика;

*любить ходити в школу;

*любить тварин.

Гра «Заборонене число»

Вибирається заборонене число (наприклад ,3),після цього вимовляється вголос декілька чисел. Щоразу ,коли звучить заборонене число,треба плескати в долоні.

Гра «Літає-не літає»

Вчитель називає різні предмети,діти повинні піднімати руки вгору лише тоді,коли вимовляються назви предметів,які можуть літати.

Гра «Що буває…?»

Необхідно дібрати до запропонованого кольору якнайбільше предметів.

*зелений -(ялинка,трава,будинок,листя,огірок);

*червоний -(помідор,полуниця,дах,штани);

*синій -(небо,олівець,папір,сукня).

Вправа «Пропущені слова»

Вимовляю речення ,а діти вставляють пропущені слова.

1.Кішка спіймала в саду…

2.Шерсть у кішки -…,кігті -…

3.Дощик пішов,а потім із-за хмар визирнуло

4.Двірник узяв мітлу,він буде …

5.Прийшов листоноша,він приніс…

6.Олег не пішов сьогодні у школу,бо…

Вправа «Доповни речення»

Якщо мені сумно,то…

Якщо я хворію,то…

Якщо мені заважають,то…

Якщо мені весело,то…

Вправа «Хто я такий?»

Вчитель. Кожна людина має тіло. Для чого нам голова,вуха,ноги,руки?

Вправа «Будь уважний»

Мета:створення сприятливої атмосфери.

Вчитель вимовляє слова:зайчик-діти стрибають,пташка-розмахують руками,коники-вдаряють ногою об підлогу,раки-крок назад,риби-ніби пливуть.

Гра «Вухо-ніс»

Беручись за вухо чи за ніс ,діти повторюють слова і рухи,а потім вчитель намагається заплутати всіх(повторити 2-3 рази).

Гра «Чарівне слово»

Вчитель називає різні рухи,але діти виконують їх лише за умови,що почують чарівне слово будь ласка (руки вперед,праву руку вгору,схилити голову).

Вправа «Корабель і вітер»

Мета:провести дихальну гімнастику,знизити емоційне напруження,тривожність.

Уявіть собі,що ваш кораблик пливе по хвилях,але раптом він зупинився. Давайте допоможемо йому і запросимо на допомогу вітер. Вдихніть у себе повітря,сильно втягніть щоки. А тепер сильно видихніть повітря через рот і нехай вирветься на волю вітер ,який підганяє кораблик. Давайте спробуємо ще раз. Я хочу почути як шумить вітер.

Релаксація

Повіки спати хочуть ,заплющуються очі.

Ми тихо засинаємо,у сон ми поринаємо.

Гріє сонечко сильніше ,відпочиваємо у тиші.

Всіх нас огортає спокій,і ласкавий і глибокий.

Релаксація «Водоспад»

(під музику)

Заплющте очі й уявіть собі ,що ви стоїте під невеликим водоспадом. Небо світло – блакитне. Повітря свіже. Вода чиста і прохолодна. Вона м’яко стікає по спині,ногам і біжить далі. Постійте трохи під водоспадом. Розплющте очі.

Гра «Повітряна кулька»

Дихальна гімнастика,зняття м’язового напруження.

Уявіть ,що зараз ми будемо надувати кульку. Вдихніть повітря,піднесіть уявну кульку до губ і ,роздуваючи щоки,повільно,через відкриті губи надувайте її. Стежте очима за тим ,як ваша кулька стає все більшою й більшою. Дміть обережно,щоб кулька не тріснула. А тепер покажіть її один одному.

Вправа-тренінг «Опануй себе»

Коли ви відчуваєте,що схвильовані,сердиті,вам хочеться когось ударити,щось розкидати-є дуже простий спосіб довести собі ,що можете опанувати себе і стриматись,показати силу волі: треба охопити долонями свої лікті й сильно притиснути руки до грудей-це поза стриманої людини.

Вправа «Вчимося хвалити себе»

За що можна похвалити людину?

За що можна похвалити себе?

Кожна дитина намагається сказати про себе якомога більше добрих слів.

Гра «Пригадай казку»

Мета:розвивати пам'ять .

Діти отримують малюнки до якоїсь казки. Вони повинні розповісти,які герої казки були добрими,чому?

Гра «Чарівний мікрофон»

Передаючи один одному мікрофон,при цьому слід сказати щось добре про того,кому його передаєш,або якесь добре побажання.

Гра «Закінчи вирази»

1.Пластилін м’який ,а камінь…(твердий).

2.Струмок мілкий ,а море …(глибоке).

3.Кашу варять густу,а суп…(рідкий).

4.Кущі низькі,а дерева…(високі).

5.Купуємо картоплю сирою,а їмо …(вареною).

Релаксація.

Мета:навчити прийомів саморозслаблення.

Руки на колінах,кулачки стиснули.

Тиснули щосили,потримали трохи, раз -і відпустили.

Психогімнастика «Надокучлива муха»

Уявіть,що ви на пляжі,сонечко зігріває,рухатись не хочеться. Раптом прилітає муха й сідає тобі на чоло. Щоб зігнати муху,порухайте бровами. Муха крутиться біля очей-покліпайте ними,перелітає зі щоки на щоку-надувайте по черзі кожну щоку. Сіла на підборіддя-порухайте щелепою.

Релаксація «Сонечко»

Щодня сходить Сонце,щоб обігріти всю Землю. Усі раді Сонечку?Давайте ми всі спробуємо перетворитись на Сонечко і зігріти одне одного. Але поки що воно спить. Ніч спливає. Сторож Місяць пішов відпочивати й постукав до Сонечка ,щоб воно прокидалось. А Сонечко солодко спить. Почуло,що у двері постукали. Розплющило очі,а надворі темно. Не хочеться вставати. Сонечко позіхнуло і знову заплющило очі. Але час не чекає. Треба будити Землю. Сонечко потягнулося і підвелося з ліжка. Умило очі,ротик,щічки. Взяло гребінець і розчесало своє золоте волосся - проміннячко. Промінці яскраво засяяли. Вдихнуло свіже повітря й посміхнулося всім.

Вправа «Розкажемо і покажемо»

Мета:розвивати координацію рухів.

Діти виконують рухи,які згадуються у вірші.

Руку праву - на плече,руку ліву - на плече.

Руку праву-на бочок,руку ліву-на бочок.

Руки вгору,руки вниз,руки в боки, руки вниз.

І ліворуч повернись,і праворуч повернись.

Вправа «Закінчи речення»

Мета:розвиток понятійного мислення.

1.Лимони кислі,а цукор -…

2.Собака гавкає,а кицька -…

3.Трава зелена,а небо -…

4.Узимку холодно,а влітку -…

5.Зранку ми снідаємо,а вдень -…

6.Човен пливе,а машина -…

Гра «Відгадай фігури»

Діти заплющують очі,вчитель бере конверт з геометричними фігурами. Очей не розплющуй,а яку фігуру покладу-вгадай. Кладе на долоню кожної дитини по фігурі. Учень на дотик визначає , яка фігура йому дісталась , і називає її. Гру можна провести двічі:спочатку класти фігуру на праву ,потім на ліву долоню дитини. За необхідністю перед грою уточнюють назви фігур.

Тест ,,Емоційні розлади,,

1.Дитина часто соромиться.

2.Уникає спілкування з однолітками.

3.Вороже ставиться до інших.

4 .Боїться.

5.Гнів переростає в агресивність(бється ,розкидає іграшки,речі).

6.Настрій змінюється раптово.

7.Неспокійна,тривожна.

8.Часто почувається ображеною.

9.Нерідко нудьгує.

10.Незадоволена результатами своєї діяльності.