Урок літературного читання PDF Друк e-mail
П'ятниця, 20 грудня 2013, 08:33

800x600 Normal 0 false false false RU X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Обычная таблица"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}

Тип уроку: Урок формування нових знань, умінь і навичок.

Тема уроку: Вивчення оповідання М.Коцюбинського «Маленький грішник».

Мета уроку: Ознайомити учнів з оповіданням М.Коцюбинського «Маленький грішник», розвиток навичок свідомого читання тексту, виробляти навички виразного читання.

Виховне значення уроку: формування в учнів самостійності, організованості, дисциплінованості, відповідальності за свої вчинки, виховувати слухняність, чесність.

Корекційно-розвиваюче завдання уроку: навчити аналізувати поведінку героїв оповідання, робити висновки з прочитаного.

Обладнання уроку:

1. Портрет М.Коцюбинського;

2. Твори письменника для дітей: «Харитя», «Ялинка», «Маленький грішник»;

3. Ілюстрації до оповідання «Маленький грішник».

План уроку

І. Нервово-психологічна підготовка: (5 хв.)

1. Самостійне повторення учнями біографії М.Коцюбинського та його творчості для дітей.

ІІ. Перевірка домашнього завдання:

· Що ви дізналися про М.Коцюбинського?

· Як він розумів поняття «щаслива людина» ? (слова М.Коцюбинського: «Хто щасливий? Той, хто дає багато, а бере найменш»…)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

1. Вступна бесіда:

· Які твори М.Коцюбинського ви читали раніше? («Харитя», «Ялинка»);

· Про що розповідається у творі «Харитя» ?;

· Яке горе спіткало Харитю? Чи подобається вона вам? Чому?

· Чому оповідання називається «Ялинка» ?

· Що примусило батька зрубати ялинку?

Доповнюючи та узагальнюючи відповіді школярів, підкреслюю, що Коцюбинський – щирий друг робітників і селян – багато оповідань написав про важке життя трудящих в місті і в селі за царської влади.

Сьогодні почнемо вивчати оповідання М.Коцюбинського «Маленький грішник», в якому розповідається про злиденне, голодне і безрадісне життя бідного міського хлопчика Дмитрика.

Якщо будете уважні, довідаєтеся (і скажете мені про це), як і чому хлопчик став маленьким грішником. (Пояснюємо слово гріх, грішник);

2. Словникова робота: на дошці записані слова:

Никати – ходити, вештатись

Кам’яниці – кам’яні будинки

Торговиця – місце на базарній площі, де продають худобу

Днина – день

Материна юпка – верхній одяг

Шати – багатий одяг

Шостак – дрібна монета

3. Читання І частини оповідання вчителем.

Фізкультхвилинка.

4. Робота над текстом (осмислення прочитаного)

Бесіда за прочитаним:

· Чому оповідання називається «Маленький грішник» ?;

· З ким знайомить нас письменник на початку оповідання? (Ми познайомилися з восьмилітнім хлопчиком Дмитриком);

· Чому хлопчик був сумний? (надворі було дуже гарно, а мама, виходячи на роботу, звеліла йому сидіти дома. Крім того, Дмитрикові було шкода неньку, що – слаба, не слаба, - мусить носити воду, заробляти на хліб);

· Які почуття перемагають у Дмитрика? (Перемагає бажання бути надворі і він, забувши про наказ матері, кидається на вулицю);

· Прочитайте відповідний уривок, простежте, як у Дмитрика міняється настрій.

Читає перший учень, інші уважно стежать, щоб бути готовими при потребі поправити.

«Дмитрикові на хвилинку стало жаль неньки… побіг через лід на місто».

У зв’язку з останньою фразою, підкреслюємо, як точно письменник вжив слово «пошкрябуючи» (важкі, не на дитячу ногу чоботи чіплялися за лід).

- Яким запам’ятався вам Дмитрик?

Спершу викликаний учень розповідає про зовнішній вигляд Дмитрика (звертаємо увагу на ілюстрації до оповідання), а потім інший учень читає: «На Дмитрикові була стара руда материна юпка… весело підстрибував по вулицях». Звертаю увагу дітей на виноски в підручнику, що пояснюють слова «юпка», «шати»… Нагадую, що треба завжди звертатись до виносок, це допоможе глибше і правильніше зрозуміти прочитане.

- З ким зустрівся Дмитрик?

- Чого навчав Дмитрика Гаврилко? (старцювати і курити, втікати з дому).

- Придумуємо заголовок до 1-ої частини «Втіхи бідних дітей».

Після того, як учні усвідомлять загальний зміст першої частини, проводимо тренувальні вправи з виразного читання (викликаються в першу чергу слабші учні).

5. Робота з прислів’ями: «З ким поведешся, того й наберешся», «Погана компанія і доброго чоловіка зіпсує», «Яку дружбу поведеш, таке життя і поведеш», «З добрим дружись, а лихого стережись».

ІV. Підсумок уроку.

V. Завдання додому:

· Навчитись добре читати першу частину і запам’ятати її зміст;

· Відшукати і запам’ятати вирази, які свідчать, що автор засуджує бешкетування дітей;